Plastový spalinový systém  musí být  jako každý komínový systém řádně označen a klasifikován dle příslušných národních norem, které jsou nyní již harmonizovány s evropskými normami. Tyto úkony jsou podstatné zejména pro zatřízení komínového systému do příslušné kategorie spalinových systémů. To následně umožňuje jednoduše určit jaký typ spalinové cesty je potřeba pro daný spotřebič.

 Jako příklad uvádíme dva případy špatného napojení kotle na spalinovou cestu s kterými se v praxi můžeme setkat poměrně často.

  • kondenzační kotel je připojen do klasického šamotového zděného komínu pro podtlak, což je nepřípustné.
  • 2) tzv. „turbo“ kotel s teplotou spalin na hrdle odkoření často až 145 °C je připojen přímo na plastovou spalinovou cestu jako by se jednalo o kondenzační kotel, čímž je hrubě přesažena max. dovolenou bezpečná teplota spalin 120 °C. V takových případech bohužel musí zafungovat bezpečnostní kritérium 150°C. Jedná se o horní mez rozsahu teplot, při které si plast při krátkodobém působení ještě dokáže zachovat své výtečné vlastnosti (na teplotu 150 °C jsou běžně zkoušeny plastové spalinové systémy).

Uvedené případy bývají častou chybou nejen všemožných montážních organizací, ale i erudovaných kominíků. Je nutností těmto chybám předcházet, respektovat příslušné zákony, nařízení, vyhlášky a v neposlední řadě se řídit zejména platnými normami a svým dílem tak neohrožovat zdraví a život osob

Plastový spalinový systém  je certifikován v dílčích charakteristikách v závislosti na technickém způsobu provedení, které svými specifickými symboly jasně vymezují možnosti použití. Jednotlivé charakteristiky zohledňující zejména maximální provozní teplotu spalin, dovolený přetlak spalin, odolnost systému vůči vyhoření, typ provozu, dovolenou vzdálenost systému od hořlavých materiálů, místo plánované instalace systému a další.

 

PŘÍKLAD OZNAČENÍ

Jednovrstvý systém okouření pro olej a plyn (do DN 160)

T120 – H1 – O – W – 2 – O20 – I – E – L

Jednovrstvý systém odkouření pro olej a plyn (od DN 200)

T120 – P1 – O – W – 2 – O20 – I – E – L

Dvouvrstvý systém odkouření pro olej a plyn (do DN 160)

T120 – H1 – O – W – 2 – O00 – I – E – L1, L0

Dvouvrstvý systém odkouření pro olej a plyn (od DN 200)

T120 – P1 – O – W – 2 – O00 – I – E – L1, L0

Dvouvrstvý systém (exteriér) odkouření pro olej a plyn (do DN 160)

T120 – H1 – O – W – 2 – O00 – E – E – L0

Dvouvrstvý systém (exteriér) odkouření pro olej a plyn (od DN 200)

T120 – P1 – O – W – 2 – O00 – E – E – L0

 

 

Vysvětlivky :

 

ČSN/STN EN 14471+A1 -Komíny – Systémové komíny s plastovými vložkami

(na základě této evropské normy byl systém certifikován)

 

T120 -Teplotní třída – (T120 = maximální dovolená teplota spalin na hrdle spotřebiče připojeného k systému 120 °C)

 

H1, P1 -Tlaková třída – (H1, P1 = maximální dovolený přetlak v systému H1 = 5000 Pa, P1 = 200 Pa

 

O -Třída odolnosti při vyhoření sazí – (O = bez odolnosti)

 

W -Třída odolnosti proti působení kondenzátu – (W = komíny provozované v mokrém režimu)

 

2-Třída odolnosti proti korozi

 

O20, O00 -Třída vzdálenosti od hořlavých materiálů – (O20, O00 = minimální vzdálenost vnějšího povrchu potrubí od hořlavých materiálů O20 = 20mm, O00 = 0mm)

 

I, E – Třída umístění systému v budově– (I = pro vnitřní instalace, E = pro vnitřní a vnější instalaci)

 

L, L1, L0 -Třída opláštění – (L = bez opláštění, L1 = pro hořlavé opláštění, L0 = pro nehořlavé opláštění)

 

 

Pro projektanty,instalatery,topenáře,revizní techniky připomínáme (uvažujte co kam dáváte) :

 

Komínové vložky vedené vnitřním prostorem nebo konstrukcí budovy, musí být opatřeny po celé délce komínovým pláštěm. Požární odolnost komínového pláště se volí v závislosti na stupni požární bezpečnosti požárního úseku, kterým prochází, podle tabulky 12, položka 10, písmeno b) ČSN 73 0802:2009. (V tomto případě je komínový plášť považován za šachtu).

 

Požární bezpečnost spalinových cest se posuzuje podle ČSN EN 1443, článek 6.3 jako požární odolnost z vnitřku ven a z vnějšku ven. ……….Požární odolnost spalinových cest pro směr působení z vnějšku ven musí být zkoušena a posuzována podle příslušných ČSN EN pro šachty a kanály. Požární bezpečnost spalinové cesty musí být potvrzena zprávou o revizi spalinové cesty.

 

 Spalinová cesta

8.1 Požární odolnost spalinové cesty

Instalovaná spalinová cesta musí dosáhnout odolnosti proti ohni (z vnějšku ven) požadovanou pro konkrétní části budovy, přes které prochází.

 Požadovaná požární odolnost proti ohni musí být klasifikována třídou ve smyslu EI podle 7.5.10.4 ČSN EN 13501-2:2004.

Toho může být dosaženo následovně:

– spalinová cesta má sama požadovanou požární odolnost;

– spalinová cesta je vestavěna do šachty, jejíž stěny mají požadovanou požární odolnost (například nehořlavé opláštění – výrobek třídy reakce na oheň A 1 nebo A2);

– spalinová cesta společně s opláštěním jako celek mají požadovanou požární odolnost.